Gastlessen groep 7/8:
‘Mijn eigen beste vriend(in)’


- Gastlessen groep 7/8
- Lespakket van 3 lessen: € 350,-
- Reiskosten: € 0,19,- km

(prijzen zijn vrij van btw)


Wanneer kan je zeggen: ik ben mijn eigen beste vriend(in)?
Jouw lijf vertelt je enorm veel over je behoeften. Je luistert naar je lijf en neemt jouw gevoelens hierin serieus door voor ze te zorgen. Zo ben jij 'je eigen beste vriend/in'.


Ga je naar dat feestje of niet?
Je moet kiezen of je naar een feestje gaat of niet. Je luistert naar je onderbuik en voelt een vervelende kriebel bij het idee van een feestje. Je hoofd heeft redenen om vanuit sociale verwachting toch te gaan. Je kiest toch voor je onderbuik. Hierdoor heb je een heerlijke avond voor jezelf. Met een goed boek op de bank kom je tot echte ontspanning. Zo zorg je voor jezelf en ben je 'je eigen beste vriend/in'.


Wat gebeurt er als je niet naar jezelf luistert?
Je gaat constant over je eigen grenzen. En/of je weet niet eens wat die grenzen zijn. Met alle gevolgen van dien.


Mijn passie is een 'gezond hart' voor ieder mens.
Ik heb het over een emotioneel gezond hart. Vrij van oordeel en pijn. Ik focus mij hierin op mannen/vaders en hun kinderen/opvoeding. Het belang van een gezond emotioneel hart is alles bepalend voor een mens. Is je hart gezond, dan zal je leven gezond zijn.


Daarom wil ik ook een begin maken bij de jongere generatie.
Een kind leert veel makkelijker dan een volwassene. Wij hebben al allerlei conclusies uit het leven getrokken door ervaring. Denk je eens in hoe je leven er anders uit had gezien als je als kind al goed had leren luisteren naar je eigen behoeften en grenzen. Wat zou er nu anders zijn? Zou je relatie of beroepskeuze er anders uit zien? Zou je je dromen hebben durven volgen?


Als gastdocent leer ik kinderen hoe ze hun eigen beste vriend(in) worden.
Ik wil een groot verschil maken in de levens van kinderen op basisscholen. Zodat zij nu al leren hoe ze een gezond hart kunnen hebben. Hierdoor zullen ze gezonde keuzes leren maken in/voor de rest van hun leven. En stel je nu eens voor wat dat allemaal voor moois kan betekenen...


Doel van de 3 lessen:

  1. De kinderen worden zich bewust van de signalen in hun lijf. Zo leren ze naar hun eigen gevoel te luisteren en voor zichzelf te zorgen. Met andere woorden: hoe word je je eigen beste vriend(in)?
  2. De kinderen krijgen inzicht in het belang van zelfzorg. Waarom is het zo belangrijk om naar jezelf te luisteren? 


Hoe zien de lessen eruit?

  • De lessen duren een uur. De 3 lessen zijn verdeeld over 3 weken. 
  • De eigen juf/meester is aanwezig. Ik geef de les en begeleid de oefeningen als gastdocent.
  • De lessen moeten plaatsvinden in een gym/speellokaal op school met ruimte om te bewegen. 
  • Concrete uitleg met mini-theater en casus-spel van gastdocent samen met de juf/meester.
  • Uitnodigende en laagdrempelige gespreksvragen over de oefeningen.
  • Veel praktische oefeningen.
    Op 3 niveaus:

Voorbeeld oefening op ‘individueel niveau' uit les 1:

‘Halve kring, afstand en nabijheid’

Groep kinderen staan in een halve kring.

  • leraar staat voor de groep met gezicht naar de kinderen en dichtbij hen. 
  • leraar staat met rug naar de groep en verder weg.

In beiden situaties vertelt de juf/meester wat en waar hij/zij iets voelt in zijn/haar lijf.
Bijvoorbeeld, kriebels in de onderbuik, jeuk in de benen, hart voelen kloppen.


Hierna vraag ik aan de kinderen of iemand iets wil vertellen. Over het verschil in gevoel tussen deze twee situaties? Wat voel je en waar voel je dat?

Vervolg:

  • Ik sta voor de groep met gezicht naar de kinderen en dichtbij hen.
  • Ik sta met rug naar de groep en verder weg.

In beiden situaties vertel ik wat en waar ik iets voel in mijn lijf.

Hierna vraag ik aan de kinderen of iemand iets wil vertellen. Over het verschil in gevoel tussen deze vier situaties? Wat voel je en waar voel je dat?


Verder in deze les onder andere:
‘Theater: Feestje of uit eten?’
‘De natte spons’
‘Een blij moment’
‘Zelfzorg tijdens zenuwen’

Voorbeeld oefening op ‘duo niveau' uit les 2:

‘Naar elkaar lopen’

Ik doe de oefening voor met de juf/meester.

Afspraak: We houden minimaal 1 armlengte ruimte tussen elkaar.

Stap 1: 'Staren'
Tegenover elkaar staan en elkaar 30 seconden aanstaren.De kinderen staan hierbij 4 meter uit elkaar. 
“Voel bij jezelf waar en wat je voelt”.

Stap 2: 'Lopen'
Tegenover elkaar staan met 4 meter afstand. Eerst loopt de één naar de ander en
 dan andersom. Stop wanneer je wilt maar niet verder dan je je arm kan uitsteken naar de ander. 
“Blijf voelen bij jezelf waar en wat je voelt”.

Stap 3: 'Armen over elkaar'
Tegenover elkaar staan met 4 meter afstand. Doe allebei je eigen armen over elkaar. 
“Blijf voelen bij jezelf waar en wat je voelt”.

Stap 4: 'Armen over elkaar en lopen'
Tegenover elkaar staan met 4 meter afstand. Doe allebei je eigen armen over elkaar. 
Eerst loopt de één naar de ander en dan andersom. Stop wanneer je wilt maar niet verder dan je je arm kan uitsteken naar de ander.
“Blijf voelen bij jezelf waar en wat je voelt”.

Na elke stap:
Ik vraag de kinderen wie er iets wil delen over zijn/haar ervaringen. Wat ze voelen en waar ze dat voelen. We bespreken ook eventuele verschillen per situatie of houding.


Verder in deze les onder andere:
‘Geen goed of fout in voelen’
‘Theater met juf/meester: ‘De bezem’
‘Hoe sterk is mijn gevoel? 1-5’
‘Hoe voelt dit of dat?’

Voorbeeld oefening op ‘groepsniveau' uit les 3:

‘Dans’

We staan allemaal verspreid in de ruimte.

  • We beginnen allemaal te springen. Daarbij klappen we in onze handen boven ons hoofd.
  • Nu gaan we boxxen/sparren voor ons uit en laten hierbij ons hele lichaam meebewegen.
  • Nu schudden met onze billen. (Ik zet dansmuziek aan tijdens het schudden)
  • Nu weer springen en klappen.
  • Nu gaan we boxxen/sparren voor ons uit en laten hierbij ons hele lichaam meebewegen.
  • Nu schudden met je billen.
  • Nu “DANS HOE JE ZELF WILT”

Muziek uit + we bespreken gevoelens;

Wat voel je?
Waar voel je dat?
Hoe sterk voelt het? 1-5

Verder in deze les onder andere:
‘Kiezen in een kring’
‘Ademhalingsoefening’
‘Alleen het lokaal inlopen’
‘Afsluiting: FUN’

Wat bespreken we vooraf tijdens het intakegesprek bij u op school?

  • De juf/meester en ik maken kennis met elkaar. 
  • We nemen samen de lessen door. 
  • We bespreken de verwachtingen tussen de juf/meester en mij tijdens de les.
  • De juf/meester heeft een actieve rol tijdens de les. De juf/meester bewaakt het groepsproces. Hij/zij ondersteund ook bij oefeningen of het uitspelen van voorbeeldsituaties. Denk bijvoorbeeld aan het laten zien van fysieke afstand en nabijheid.
  • We bespreken bijzonderheden van de groep zodat ik daar rekening mee kan houden.
  • We plannen 3 evaluatietelefoontjes in:
    Na elke les hebben we telefonisch contact ter evaluatie en aandachtspunten voor de volgende les.
  • We bekijken samen de ruimte waar de lessen zullen plaatsvinden.

Ervaring:

- 12 jaar groepsbegeleider sociaal werk

- vader van 3 kinderen

- coach en trainer

- bekend met hoogbegaafdheid en hoog-gevoeligheid

"Niek is iemand die ik heb leren kennen als authentiek, creatief en zelfreflectief. Waar hij wat mij betreft in uitblinkt is: geen oordeel hebben. Voor hem is niets raar. Hij kan luisteren en zelf "zijn" op een manier die je op je gemak kan stellen. Hij doorleeft zelf dingen en heeft het echt over onderwerpen die hij zelf ook onder de loep heeft genomen. En staat daarin ook open voor de ander, om een spiegel voor hem te zijn. De gastlessen die hij heeft ontwikkeld voor kinderen van groep 7&8 zijn creatief en speels en raken tegelijkertijd de kern van wat kinderen nodig hebben om zelf ook authentiek en in verbinding met zichzelf door het leven te durven gaan."

Tineke Hamoen
Jeugd-en gezinsprofessional